برنامه زمانبندی همایش

درباره رفسنجان

 

رفسنجان یکی از شهرهای مهم استان کرمان است. جمعیت این شهر در ۱۳۹۰، حدود ۱۵۱۴۲۰ نفر بوده است. فاصله شهر رفسنجان تا کرمان ۱۱۰ کیلومتر است. رفسنجان از نواحی مهم دانشگاهی ایران است. مهم‌ترین اقلام صادرات ایران پسته است و این شهر بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در جهان است.

 

وجه تسمیه:

رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیرزمینی آن نامگذاری شده ‌است؛ مانند رفسنگان که از دو کلمه رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن ترکیب شده و عربی‌شده آن رفسنجان است.

 

آب و هوا:

شهر رفسنجان دارای آب و هوای نیمه‌کویری است. تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های سردی دارد. البته در اطراف این شهر، مناطق کوهستانی زیادی نیز وجود دارد. میانگین بارش سالانه در این شهر ۱۰۰ میلی‌متر است. کمترین دمای ثبت‌شده از رفسنجان ۱۷- درجه سانتیگراد و بیشترین دمای ثبت‌شده۴۳+ درجه سانتیگراد بوده است. بیشترین بارش در ماه‌های آذر، دی، بهمن، اسفند و فروردین اتفاق می‌افتد.

 

حمل و نقل:

حمل و نقل در داخل شهر رفسنجان با تاکسی و اتوبوس‌های خط واحد انجام می‌گیرد.

فرودگاه بین‌المللی رفسنجان:

این فرودگاه در ۱۳۶۹ افتتاح شد، ولی برای بازسازی مجدد به مدت ۳ سال تعطیل شد.
در حال حاضر پرواز مستقیم از رفسنجان به تهران و بالعکس در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود.

راه‌آهن رفسنجان:

ایستگاه راه‌آهن رفسنجان در حدود ۲۵ کیلومتری شهر نزدیک کشکوئیه واقع شده است که ایستگاه احمدآباد نام دارد. همه روزه قطار بندرعباس - تهران به مقصدهای تهران و بندرعباس در این ایستگاه توقف دارد.

پایانه مسافربری رفسنجان:

این پایانه در بلوار ورودی رفسنجان واقع است.

 

دانشگاه‌ها:

رفسنجان شهری دانشگاهی است و دانشگاه‌های مهمی را در خود جای داده ‌است؛ از جمله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه ولی‌عصر(عج)، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، دانشگاه حضرت نرجس(س)، دانشگاه بین‌المللی پردیس، دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر، دانشگاه فنی حرفه‌ای، مؤسسه آموزش عالی کار، مؤسسه آموزش عالی مفاخر، مؤسسه آموزش عالی میثاق، مؤسسه آموزش عالی علامه‌جعفری، حوزه علیمه امام خمینی و دانشگاه علوم و حدیث.

 

سینماها:

رفسنجان از جمله شهرهای پیشگام در صنعت سینما است. آسیا و امید اولین سینماهایی هستند که در ایران تأسیس شدند. در حال حاضر سه سینما در این شهر وجود دارد؛ از جمله سینما گلستان امین که در خیابان شهید بهشتی و در عمارت گلستان امین واقع شده ‌است.

 

جاذبه‌های تاریخی:

مجموعه تاریخی حاج‌آقاعلی (بزرگ‌ترین خانه خشتی ایران)

سنگ‌نگاره‌های ۱۲ هزار ساله

مجموعه تاریخی عمارت باقری

مجموعه تاریخی کاروانسرای شاه‌‌عباسی

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی

مجموعه تاریخی عمارت کلاه‌فرنگی سعادت‌آباد

مجموعه تاریخی کاروانسرای کبوترخان

موزه و کاخ ریاست‌جمهوری رفسنجان

برج شیشه‌ای

بازار تاریخی

رستوران سنتی توکل

 

هتل‌ها و مراکز اقامتی: هتل الماس، هتل رفسنجان، هتل جهانگردی

پوستر
تماس با ما
تلفن ثابت
نمابر
ایمیل
آدرس
سامانه مدیریت همایش های دانشگاه ولی عصر رفسنجان