درباره رفسنجان

 شهرستان رفسنجان از شهرستان‌های استان کرمان است. مرکز این شهرستان شهر رفسنجان است. جمعیت شهرستان بنا بر سرشماری سال 1385 مرکز آمار ایران، برابر 295175 نفر بوده است.
این شهرستان در شمال غرب کرمان قرار دارد و از لحاظ ارتباطی شهری در سر راه دو شهر کرمان و یزد است. بخش نوق از بخش‌های این شهرستان می‌باشد. دو بخش نوق به مرکزیت بهرمان و فردوس به مرکزیت صفائیه در جلگه‌ای بین دو رشته کوه قرار گرفته و دارای تقریباً 100 کیلومتر طول است. این بخش ها به علت داشتن خاک مناسب، بهترین منطقه استان در برداشت محصول پسته می‌باشد. پسته رفسنجان شهرت دارد.
شهرستان رفسنجان با وسعتی حدود 7678کیلومتر مربع در شمال غرب استان کرمان واقع شده است. با بخش‌های مرکزی، نوق، کشکوئیه، فردوس و شهرهای رفسنجان، مس سرچشمه، کشکوئیه، بهرمان، می‌باشد که شهرستان انار در سال 1388از این شهرستان منفک و مستقل گردیده است.از شمال به شهرستان بافق در استان یزد از جنوب به شهرستان‌های سیرجان و بردسیر از مغرب به انار، شهربابک واز خاور به کرمان واز شمال خاوری به شهرستان زرند محدود می‌شود. ارتفاع این شهرستان در مرکز شهر 1469 متر از سطح دریا است.۴۵ درصد از جمعیت شهرستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و مهم‌ترین فعالیت اقتصادی آنها باغداری و کشت پسته)است. در 55کیلومتری جنوب این شهرستان کارخانجات مس سرچشمه واقع شده‌است که بزرگ‌ترین معادن مس ایران در آن فرآوری می‌شود.
 
تاریخچه رفسنجان
رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیر زمینی آن نامگذاری شده‌است. مانند رفسنگان یا رفسنگ به معنای مس که عربی شده آن رفسنجان است. از دو کلمه رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن. این شهر قدمتی دیرینه دارد و باغ‌های پسته آن مشهور است.
 

جاذبه‌های تاریخی

گرچه این دیار بارها توسط جهانگشایانی مانند تیمور - شیبک ازبک و دیگر اقوام مرز گریز تحت سلطه در آمده و غارت شده‌است اما چون دیگر جاهای سرزمین عزیزمان ایران همچنان به حیات پر افتخار خود ادامه می‌دهد گذشته آباد و پر رو نق این شهرستان سبب گردیده تا در گوشه و کنار آن آثار و ابنیه تاریخی به وفور وجود داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به قلعه‌ها کوشکها، کاروانسراها، تیمچه‌ها، بازارها، برجها، عمارتها، آب انبارها، یخدانها، معبدها، امامزاده‌ها، تپه‌ها و محوطه‌هاهای باستانی، آسیابها حمامها، قیصریه رفسنجان، مراکز فرهنگی مذهبی، کاروان سرای کبوتر خان رفسنجان، خانه حاج‌آقاعلی در رفسنجان یا بزرگترین خانه خشتی جهان، بازار و آب انبار حاج‌آقاعلی از مجموعه تاریخی حاج‌آقاعلی در رفسنجان اشاره کرد.

 

 

جاذبه‌های طبیعی

علاوه بر موارد فوق شرایط اقلیمی، معادن عظیم مس سرچشمه، بزرگترین جنگل مصنوعی جهان (باغات ۱۲۰ هزار هکتاری پسته) و ییلاقاتی چونسرچشمه داوران، دره در، راویز، خنامان نیز از جاذبه‌های طبیعت این منطقه‌است : بام رفسنجان، آبشار لولی کش، آب گرم ده ظهیر، رودخانه شاهزاده عباس، آب جوشان راویز و پدیده طبیعی چاه دریا نیز از دیگر اماکنی است که طبیعت برای مردم این دیار به ارمغان آورده‌است

پوستر
تماس با ما
تلفن ثابت
نمابر
ایمیل
آدرس
سامانه مدیریت همایش های دانشگاه ولی عصر رفسنجان